טיול משפחתי בניו זילנד

כשהפולינזים הגיעו לניו זילנד לפני כ-800 שנים, הם קראו לאיים החדשים שלהם ״ארץ הענן הלבן הארוך״.
כשאייבל טזמן, מגלה ארצות הולנדי, עגן באיים שבדרום האוקיינוס השקט באמצע המאה ה-17 הוא קרא לאיים New Zealand המשמעות היא ״ארץ איי הים״.
כשאני נחתתי לראשונה באיים לפני 14 שנים, קראתי למקום הזה פשוט ״גן עדן״.

ניו זילנד היא המדינה הכי רחוקה שיכולתי לחשוק להגיע אליה, ימים שלמים של מעברים בין שמיים לארץ, בין שדה תעופה אחד לבא אחריו.
ובכל זאת עשיתי את זה.
הייתי בת 22 כשנחתתי בה לראשונה, מצויידת בתרמיל מטיילים.
והשנה – בגיל 36 עשיתי את זה שוב… בפעם השנייה, מצויידת בתרמיל דומה + 3 תרמילים בינוניים בשביל הבעל ושלושת ילדינו הקטנים.

אף על פי שהעננים הלבנים נותרו משייטים בשמיים הכחולים ללא שום שינוי, ולמרות שהיערות העצומים, ההרים, הנחלים, הכבשים, והחופים – לא השתנו בכלל, הטיול הזה היה שונה מהטיול הקודם שלי בניו זילנד.
וזה לא רק בגלל הילדים ובגלל הזמן שעבר, זה בעיקר בגלל הזיכרון של מה שהיה אז ומה שקורה כאן ועכשיו, זה בעיקר בגלל שכל מה שרציתי ועבדתי עליו כל כך קשה – קורה ברגעים אלו ממש, וכולם פה איתי, על אף שזה היה רק החלום הפרטי שלי.

את הטיול הזה תכננתי במשך 14 שנים, כבר בטיול ההוא, עוד לפני שנישאתי ועוד לפני שילדתי, ידעתי שאשוב לטייל בניו זילנד עם המשפחה שיום אחד תהיה לי.
התכנון והחלום לשוב אליה היו חלק משימור חווית הטיול הראשונית שלי.
כשרצון, שאיפה וחלום הופכים לפעולה ואז באים לידי ביטוי רגשי כחוויה – נסגר מעגל שלם של תשוקה.
ואני לחלום הזה השתוקקתי רק 14 שנה.

את כרטיסי הטיסה לניו זילנד סגרנו 9 חודשים מראש דרך איסתא, הם היו היחידים שאפשרו לנו לעשות את העסקה הענקית הזאת בתשלומים ועבורנו זה היה יתרון גדול מאוד בתכנון המשאבים הכלכליים של הטיול, מסלול הטיסות שלנו היה: תל אביב – איסטנבול – סינגפור – קרייסצ׳רץ והוא ארך כ-40 שעות טיסה ושהות בשדות תעופה בממוצע לכל כיוון, נשמע נורא, אבל בפועל – היה הרבה יותר טוב ממה שציפינו… וציפינו לגרוע ביותר עם 3 ילדים צעירים, איכשהו המערכות מוליטמדיה שיש לכל נוסע במטוס מאוד עזרו, גם הקיטים לילדים והצעצועים שחולקו על ידי צוותי האוויר, וגם חדרי המשחקים שמצאנו בכל שדה תעופה שבו היינו יותר משעתיים בכל קונקשיין.
חודשיים לפני הטיסה סגרנו את הרכב דרך האתר המעולה economycarrentals
שבוע לפני היציאה מהארץ סגרנו את הלילה הראשון בלבד.
יצאנו מהארץ קצת לפני החגים, 2 מבוגרים + 3 ילדים צעירים, למסע עגול ושלם, מלא ברגעים טובים ומאתגרים של 5 שבועות שלמים בשני האיים המרכזיים.

נחתנו בקרייסצרץ׳, ניו זילנד היא מדינה שבנויה עבור טיולים, הכבישים, החניונים, התרבות המקומית, שימור הטבע לצד טיפוח התיירות כל אלה הם רק חלק ממה שעושה את הטיול באיים נוח ומהנה.
אפשר לטייל בה בכל סגנון אפשרי, ברכב או בקראוון, במוטלים או בקמפינג, בין אטרקציה לאטרקציה או בין טרק לטרק.
אנחנו בחרנו לטייל באמצע האביב, הפסגות עוד מושלגות מהחורף ואילו העצים כבר מלאי פרחים צבעוניים לרוב ורודים או סגולים שזה לכשעצמו מחזה מרהיב! מבחינת מחירים האביב עדיין נחשב off season, בחרנו לשכור רכב ולעבור בין מוטלים ופארקי לינה משפחתיים אחת לכמה ימים, מבחינתנו טיול כזה עם קרוואן היה יכול להיות חלום מושלם אם רק היו לנו ילדים רגועים ושקטים שלא דורשים מרחבים גדולים – במיוחד בימים גשומים.  בדקנו כל הזמן דרך המקומיים ודרך ה-DOC מה כדאי לנו לעשות בכל מקום, ולאן שווה לנו להמשיך את הטיול. ( DOC היא הרשות לשימור הטבע הניו זילנדית, קיים אתר מקיף ומצויין שבו אפשר לראות את כל מסלולי הטיול היומיים והארוכים יותר בכל רחבי האיים, עם התמקדות לאיזור שבו טיילנו בכל שלב)

כמה דברים שהקלו מאוד על הטיול שלנו:

1. יצאנו מהארץ עם תיקים לא גדולים במיוחד וכאלה שאפשר תמיד לסחוב על הגב ולא על גלגלים, הרכב ששכרנו היה מרווח מאוד מבחינת מקום אחסון בבגאז׳.
  2. הבאנו מהארץ וגם התארגנו בימים הראשונים על ציוד פיקניק מצויין שליווה אותנו לאורך כל הטיול (טרמוס לתה חם, כוסות נירוסטה לשתייה חמה, קופסאות אוכל רב פעמיות שתמיד היו עמוסות פירות ועוגיות ועוד)
  3. כבר בשבוע הראשון קנינו לילדים אופניים וקסדות ברשת הניו זילנדית – The warehouse אותם קשרנו על גג הרכב במשך כל הטיול
  4. כבר בלילה הראשון עשינו מנוי לרשת הפארקים המשפחתיים – Top 10 Holiday Parks
  5. בכל מקום מרכזי שביקרנו בו בדקנו איפה נמצא סניף של Salvation Army רשת חנויות יד שנייה קהילתית שפרוסה על פני כל המדינה, בחנויות האלה השלמנו תמורת דולר בודד מעיל שנקרע, קנינו סרטי DVD לילדים לימים הגשומים שבהם נשארנו בבקתות ובמקומות הלינה, אפילו מוכרים בחנויות האלה ציוד טיולים מעולה.
  6. בכל עיירה ששהינו בה במהלך ימי שבת או ראשון, בדקנו איזה שווקי חקלאים מתקיימים והלכו לבקר בהם, מעבר לסחורה המצויינת והאוכל הנהדר – זו חוויה מדהימה לבקר בין המקומיים בשוק מקומי שמיועד להם ולא לתיירים. הטובים ביותר שביקרנו בהם התקיימו בקרייסצרץ׳, רוטורואה, ואיבקרגיל שבדרום האי הדרומי.
  7. בכל מקום לינה שהיינו בו תמיד הייתה עמדת ברושורים ומפות מקומיות, זה מאוד עוזר לתכנן את ימי הטיול בורה ספונטנית ולא מתאמצת.
  8. ברוב הימים בישלנו לעצמנו ארוחת בוקר וערב, את ארוחות הצהריים לרוב אכלנו במסעדות פשוטות וזולות לאורך הטיול ובדרך. עשינו קניות מסודרות בסופרים מקומיים אחת ליומיים שלושה וזה היה מעולה.
  9. בזמן הטיול עקבנו אחרי תגיות אינסטגרם של מטיילים רבים בניו זילנד, יכולנו ממש לראות איך המקומות שאנחנו מכננים להגיע אליהם נראים ואיפה בדיוק הם נמצאים

הטיול שלנו התחיל באי הצפוני, לו הקדשנו רק 12 ימים.

החלק הצפוני של האי הצפוני:
נסיעה של 3 שעות צפונה מאוקלנד הובילה אותנו לחבל ארץ הצפוני ביותר של ניו זילנד – The north land
בחלק הזה של האי הצפוני, שהוא גם המרוחק ביותר מבחינת התושבים, אפשר לבקר בחופים מבודדים, לשבת על שפת אגמי מים מתוקים גדולים, ולטייל בין עצי קאורי עצומים בני אלפי שנים.
מקום לינה מומלץ בחום רב – Kauri coast  – שכרנו שם בקתה מדהימה במרחק 10 צעדים מנהר גדול ויפה, במקום ישנה מדשאה ענקית, טרמפולינות לילדים, אומגה והמון המון שקט בלב יער. המקום מתאים גם לחנייה של קרוואנים.
העיירה הקרובה ביותר למקום הלינה היא דרגוויל שנמצאת כרבע שעת נסיעה, מומלץ להצטייד בה במצרכים ומזון לקראת שהות במקום מרוחק יותר.
מקומות מומלצים לטיולים באיזור:
Kai Iwi Lakes אגמי מים מתוקים, מקום מקסים לפיקניק משפחתי.
Waipoua Forest – יער עצי קאורי ענקיים בני אלפי שנים, מסלול טיול מעגלי של כ-2.5 ק״מ, שבילים מסודרים, מתאים מאוד לילדים צעירים.

חצי האי קורמנדל
כבישים פתלתלים הנושקים למי האוקיינוס המלוחים, לצד הרים ועצים נישאים – כל אלו היו חלק מהטיול שלנו בימים הבאים.
האיזור מלא בבקתות לינה וחניוני קראוונים על החופים עצמם, בעיירות המרכזיות שלאורך הכביש הראשי תוכלו למצוא המון מסעדות וחנויות וגם לא מעט תיירים.

מקום הלינה שלנו לימים הקרובים היה בקתה בסיסית ביותר מרחק מטרים ספורים מהאוקיינוס בפארק מטיילים שנקרא Long Bay Motor Camp – המקום מתאים גם לחנייה של קרוואנים.
שווה לבקר ברכבת שמטפסת במעלה ההרים – Driving Creek ולחצות את היער דרך כביש מספר 25 שהוא לחלוטין אחד הכבישים המרשימים והיפים בכל ניו זילנד.

מקום הלינה הבא שלנו היה בעיירה היחסית גדולה – Whitianga במקום בנקרא Peninsula motel

שם גם ביקרנו בפארק החוויות המשפחתי שנקרא Fun Zone שכולל אטרקציות רבות לילדים ומבוגרים החל מירי כדורי צבע, טיול ברכב שטח מיוחד במעלה ההרים ובתוך הנחלים (מומלץ בחום!) ואפילו מסלול טרקטורונים לילדים.

רוטורואה
רוטורואה היא עיר גדולה למדי ששוכנת סביב אגם גדול, בעקבות פעילות טרמית באדמת המקום, יש בעיר מספר מוקדים שבהם אפשר לראות ביצות חמות, פעילות טרמית תת קרקעית ואפילו התפרצות של גייזרים.
המקום הטוב ביותר לצפות בכל אלו הוא האתר המפורסם והמתוייר להפליא ״כפר המאורים״.
זהו כפר מאורי מסורתי שהביקור בו גם מלמד על היסטוריית הילידים של האיים וגם מאפשר לצפות בתופעות הטרמיות הממש מעניינות של האיזור. בכל מקום לינה שתבקרו – תוכלו לבקש כרטיס הנחה משפחתי לכפר המאורי שיזכה אתכם בין 5%-10% הנחה בכניסה.

מקום לינה מומלץ ברוטורואה (מתאים גם לקרוואנים) – Waiteti Trout Stream Holiday Park באתר יש יחידות משפחתיות להשכרה במחירים מצויינים, יש נהר שעובר ממש במקום עצמו עם ברווזים חמודים ומסלול הליכה של 5 דקות עד לאגם רוטורואה הענק והיפה.

אגם טאפו
מרחק שעת נסיעה דרומה מרוטורואה נמצאת העיירה טאפו השוכנת על גדת אגם טאפו שהוא הגדול ביותר באי הצפוני.
גם באיזור הזה תוכלו להנות מפארקי מים חמים לכל המשפחה או אפילו סתם משכירת אופניים ורכיבה משפחתית לצידו של האגם.
ברחוב Tamamutu בעיר תוכלו למצוא מספר חנויות ספורט אשר משכירות אופניים, כולל אופני ילדים או עגלות נגררות לילדים צעירים. אנחנו שכרנו אופניים מהחנות הזו והיינו מאוד מרוצים.
מפלי Huka נמצאים 10 דקות נסיעה מחוץ לעיירה והם מהווים מוקד עניין משמעותי באיזור.
דקת הליכה מחניון הרכבים תוביל אתכם למפל מים עצום בגובה כ-11 מטרים ונקודת תצפית קרובה למידי, במקום ישנו מסלול הליכה מעגלי קצר של כחצי שעה, מסלול נהדר למשפחות.

בטאפו ישנו 2 לילות במקום המצויין הזה: Chelmswood Motel Taupo שכולל גם בריכה מחוממת שהילדים (ואני) ממש אהבו.

המעבר בין האיים
המעבר לאי הדרומי הוא מרגש במיוחד, המקומיים מדברים על האי הדרומי כעל אי פראי ואפילו בראשיתי בחלק מאיזוריו, ממליצים לנו להגיע אליו ולהתמסר למרחבים העצומים שבו.
וכשהם מדברים וממליצים… אני נזכרת ומחייכת, מנסה להשחיל מילה, לספר שכבר ביקרתי בו, שכבר טיילתי בו שבועות וחודשים שלמים לפני עשור וחצי.
אני נזכרת במה שהיה אז ומשתוקקת לקראת מה שצפוי עוד מעט, ויחד עם כל המשפחה, אני עולה למעבורת בדרך לאי הבא.

המעבורת בין האיים אורכת כ-4 שעות, את הכרטיס למעבורת חשוב לקנות כמה ימים לפני ההפלגה, יש 2 חברות שעושות קווי הפלגה בין האיים, הנה לינק לאתר שמרכז את כל הזמנים וקווי ההפלגות. אם אתם חברי מועדון של אחת מרשתות המלונות, הפארקים או הקרוואנים רוב הסיכויים שיש לכם אפשרות לרכוש כרטיסים בהנחה מסויימת, אנחנו לא מימשנו את ההטבה הזו כי גילנו שצריך להזמין כרטיסים מוזלים המון זמן מראש, והטיול שלנו היה טיול יותר ספונטני. דבר נוסף שחשוב במעבר בין האיים – אסור להעביר כלי רכב שכורים בין האיים… אתם חייבים להשאיר את הרכב השכור שלכם בחניון הנמל (אם אין עמדה של חברת השכרת הרכב, פשוט מסרו את המפתחות לנציג של חברות המעבורת בצ׳ק אין והודיעו טלפונית לחברת השכרת הרכב שעשיתם זאת – הם כבר יאספו את המפתחות ואת הרכבף זה מקובל ונהוג מאוד). המעברות יוצאת מהעיר וולינגטון שבאי הצפוני ועוגנת בפיקטון שבאי הדרומי, אנחנו הזמנו בהפלגה חדר משפחתי עם שירותים, מקלחת ומיטות – זה היה מושלם ממש! בספינות יש חדרי משחקים לילדים, הקרנות של סרטי קולנוע, מזנון עשיר ונוף 4 כיווני אוויר לאוקיינוס האדיר.

פיקטון
אחת העיירות הכי יפות בניו זילנד, אני בטח אחזור ואכתוב את זה שוב ושוב לאורך הכתבה, אבל הפעם – נסו לקחת אותי קצת יותר ברצינות.
בתים בנויים על גבעות ירוקות, צדפים ענקיים וקונכניות ססגוניות מעטרים את החופים. וסירות, הרבה סירות בשלל צבעים וגדלים – זה כלי תחבורה אמיתי פה והמקומיים נעים איתן ממקום למקום.
מסלול הליכה מומלץ שעולה על הגבעות בין החופים ומשקיף על האוקיינוס, מתאים לילדים צעירים או פעוטות ותינוקות במנשא בלבד  – Bobs bay

מקום לינה מצויין בפיקטון – Picton top 10 holiday park

אייבל טזמן
החבל הצפוני ביותר של האי הדרומי, הדרך אליו רצופה בכרמים, מאות קילומטרים של גפנים שהופכים ליינות משובחים ומגיעים לכל מקום בעולם.
אחת לכמה עשרות קילומטרים אנחנו מבחינים בשילוט שמרמז על חווה מקומית, כזו שמרוחקת משכנותיה עשרות קילומטרים נוספים.
זוהי ניו זילנד שזכרתי, ארוכה ומתמשכת, מדהימה ומבודדת, אנחנו נוסעים ונוסעים ומתחילים להבין את השוני בין האיים – המרחבים פה פשוט עצומים, ובין עיר לעיר יכולות לעבור שעות נסיעה דרך טבע שומם מאנשים ורכבים.
העיירה המתוקה Takaka מהווה בית לקהילה הולכת וגדלה של אמנים ואנשים שמחפשים אורח חיים אלטרנטיבי, שווה לבקר ברחוב הראשי של העיירה, להנות משוקולד איכותי בחנות הקטנטנה Choco Loco, לבקר בחנויות התכשיטים ובגדי היד שנייה, לשאול את המקומיים איך מגיעים לגינה הקהילתית ולחוות את הקסם שבגידול משותף של אוכל אורגני איכותי ומזין.
מסלולי הליכה מומלצים באיזור:
Te Waikoropupū Springs – מקום קדוש לילידי האיים, המאורים. במקום מסלול מסודר ומתאים לילדים סביב מעיין נובע של מים צלולים טבעיים, אסור לגעת המים.
מסלול הליכה נוסף שמתאים לכל המשפחה הוא Wainui Falls – מסלול של כשעתיים הלוך חזור אל מפל עצום ויפה, מידי פעם יש עליות אך הן לא קשות במיוחד, פעוטות ותינוקות חייבים מנשא.

מדרימים לקרחונים
לארץ הקרחונים לקח לנו כמה ימים להגיע, בימים האלה היינו בעיקר בדרכים, מנסים להגיע ליעד הבא.
הנסיעות בניו זילנד הן לרוב ארוכות, אין דרך להמנע מהן וחייבים להתמסר אליהן.
זה אומר שהנסיעות הן חלק מהעניין, וצריך לדעת להנות גם מהן, לעצור מידי פעם לחלץ עצמות, להעריך עצים עצומים שרואים בדרך ואין שום סיכוי לראות דומים להם בשום מקום אחר בעולם.
אז עצרנו בווספורט ששם יש קולוניית כלבי ים מפורסמת, וביקרנו גם בפונקייקי ששם ישנם סלעים בני אלפי שנים שנחצבו על ידי גלי האוקיינוס בצורה של ערימות פנקייקים, אבל בתכלס היה יותר מעניין פשוט לאכול פנקייקים טעימים בחנות המבקרים שמול האתר.

פרנץ׳ ג׳וזף הוא הצפוני יותר מבין 2 הקרחונים המפורסמים של האיזור, אנחנו יוצאים לבקר אותו מקרוב ובדרך נהנים ממפלים טבעיים יפייפים ועוד מאות מטיילים, הדרך אליו היא הליכה קלה יחסית, פעוטות ותינוקות זקוקים למנשא, סביב הקרחונים התפתחה תעשיית הליקופטרים וטיולי קרחונים מבוססת וענפה והנוכחות שלהם בשמיים מעדיפה שהיא גם מצליחה! לנו כמשפחה זה פחות התאים ופחות קסם, אבל אם מזדמן לכם לעשות טיסת הליקופטר מעל הקרחון – זו בטוח חוויה מדהימה, ברחוב הראשי של העיירה ישנן המון סוכנויות שדרכן אפשר לקבוע אטרקציות מהסוג הזה, המחיר שלהן הוא לרוב מהיקרים שתשלמו בטיול.
הקרחונים בניו זילנד נסוגים באופן קבוע כבר כמה עשורים, התחממות האקלים העולמי היא הגורם העיקרי להצטמצמות הקרחונים, אני פה בשביל לראות אותם שוב, כי אולי עוד בחיי – הם כבר לגמרי יעלמו.
אחרי ביקור בקרחון הקפוא תוכלו להתחמם בבריכות החמות של העיירה, כל בריכה בטמפרטורה שונה החל מ-36 מעלות ועד 40, המקום מתאים גם לילדים צעירים.
15 דקות נסיעה לעיירה הסמוכה, OKARITO, תוכלו להנות משייט קייקים בלגונה יפייפיה ולא עמוקה במיוחד, מומלץ בחום, את האתר מתפעלים זוג עם ילדים – חביבים ביותר! בסיום המסלול, בעל המקום יחכה לכם ויאסוף אתכם חזרה לנקודת ההתחלה לכוס תה חמימה, לא משנה כמה רטובים תהיו.

מקום לינה מומלץ בעיירה פרנץ׳ ג׳וזף – Franz Josef TOP 10 Holiday Park
חצי שעת נסיעה דרומה תוביל אתכם לעיירה פוקס שהיא שער הכניסה לקרחון המפורסם הבא, העיירה קטנה יותר מפרנץ ג׳וזף ויש בה חנות אחת בלבד שמוכרת מצרכי מזון לצד מברגות… ושעות פעילות מצומצמות יחסית.
מעבר לביקור המתבקש בקרחון, מומלץ מאוד לצאת למסלול ההליכה המעגלי סביב Lake mathison שהוא האגם מראה (אגם כה שקט עד שנוצר אפקט מראה במיימי האגם) המפורסם ביותר בניו זילנד ואת רוב התמונות שראיתם מניו זילנד… כמעט בוודאות צילמו דווקא בו, לטיול הזה יצאתי לבד… אחרי כמה שבועות של טיול משפחתי – פתאום התחשק לי להשכים קום מוקדם בבוקר ולצאת לפני שכולם מתעוררים וזה בדיוק מה שעשיתי, הטיול היה מדהים!!! לבד עם תיק על הגב ומצלמה – יצאתי ברבע לשש בבוקר מהבקתה שלנו, מצד אחד קרחון פוקס, למרגלותיו מאות כבשים שרק התעוררו, מעליהן ציפורים פרוותיות מצייצות ציוצים ראשונים של בוקר ואני הולכת על מסלול ניו זילנדי מושלם סביב אגם שקט ויפה – פשוט להתמוגג.

מקום לינה מומלץ בעיירה פוקס (במתחם עצמו יש שביל תולעים זוהרות חינמי לגמרי שבו תוכלו להלך בלילה ולצפות באלפי תולעים זוהרות חמודות! אפשר לבקש פנס מהקבלה או להביא אחד משלכם) – Fox Glacier TOP 10 Holiday Park & Motels

וואנקה
העיירה הזו היא חלום בתוך חלום, אי אפשר להגיע אליה סתם כך, היא דורשת מאמץ גדול, טיסה מישראל ואז מעבורת מהאי הצפוני ואז עוד נסיעה ארוכה – אבל היא כל כך שווה את הטרחה!

עיירה קטנה של שפת אגם ענק, משקיפה אל ההרים שבעונה הזו עוד כוסו בשמיכת שלגים, בעלת מרחבים ענקיים של כרי דשא ירוקים, סירות קטנות שצפות על אדוות הגלים.
בוואנקה ישנו במקום אירוח הכי מפנק ויוקרתי בכל הטיול שלנו בניו זילנד, היינו כבר ממש באמצע הטיול ופשוט רצינו להתפנק! מרחק 2 דקות ממרכז העיירה, שדת הליכה מהעץ המפורסם שצומח באגם, מצאנו את מקום הלינה המושלם הזה ולא זזנו ממנו למשך 3 לילות:

Wanaka Homestead Lodge & Cottages

הבעלים של המקום נתנו לנו אופניים לרכיבה ללא תשלום וזה היה היום הכי טוב שהיה לנו בטיול, רכבנו כל המשפחה לאורך האגם היפה, אני וניב המשכנו לעבר חופים מרוחקים יותר בזמן הבנים עצרו לנוח, ערכנו פיקניקים על גדת האגם, שיחקנו שוב ושוב בגן השעשועים שבפתחה של העיר, צפינו בסרט בקולנוע האלטרנטיבי המפורסם של בעיר ״סינימה פרדיסו״, ביקרנו במוזיאון התעתועים המפורסם pazzeling world והתאהבנו באוכל הודי במסעדת bombay palace הנהדרת.
מבין כל המקומות שביקרנו בהם בוואנקה, חוות הלוונדר היא המפתיעה והמומלצת ביותר. על עשרות דונמים, מגדלת משפחה אחת סוגים שונים של לוונדר ומפיקה מהם מוצרים טבעיים אורגנים שונים – החל מסבונים ועד שמנים אתריים. במקום תוכלו להנות גם מבית תה נעים ומיוחד. ביקור חובה!

קווינסטאון וגלורנקי
עיירת האקסטרים של ניו זילנד, זה המקום לשקול לקפוץ בו בנג׳י או לצנוח ממטוס, אנחנו בחרנו באופציה המשפחתית הסולידית – עלייה למזחלות ההר באמצעות הגונדולה (הרכבל המקומי) וכרטיסייה של כמה סיבובים במזחלות ההר לנו המבוגרים יחד עם הילדים.
זה היה מהנה מאוד!
הרחוב הראשי של העיר הוא שוקק ונעים, מלא במסעדות מצויינות, וחנויות שוות, כולל חנויות יד שנייה מעולות של בגדים – המלצה על גלידרייה מצויינת – פטגונייה, גם גלידה מעולה וגם נוף מרהיב לאגם ולסירות היפות.
בעיר ישנם גם גנים בוטניים מפורסמים ממש בהמשך הטיילת, לאורכו של האגם.

מקום לינה מומלץ בקווינסטון – Queenstown Top 10 Holiday Park
כשעה נסיעה לכיוון צפון, תוכלו לבקר בעיירה היפה גלנורקי, שהיא שווה את הנסיעה ואת הלינה במקום. מעבר למזח היפה שמקרב אתכם לאגם ולהרים הנישאים, יש בעיירה הקטנה הזו בתי קפה קטנטנים חמודים, מסעדות חביבות ומעטות ומספר חנויות שממש כיף לבקר בהן וכל היופי הזה בעיירה פצפונת עם מדשאה ענקית, אגם עצום ונוף בלתי נשכח להרים. בגלנורקי מקומות הלינה מאוד  מוגבלים ולכן מומלץ להזמין מספר ימים מראש מחוץ לעונה – או הרבה זמן מראש אם אתם מטיילים בעונה. מהעיירה הזו יוצא אחד הטרקים המפורסמים של ניו זילנד ולכן מקומות הלינה נתפסים מהר.

טה אנו – התולעים הזוהרות.
בעיירה טה אנו בילינו כמה ימים, התארחנו בבקתה משפחתית ענקית ומאובזרת – Te Anau Top 10 Holiday Park and Motels דרך חברה מקומית בשם realjourneys, יצאנו לשייט באגם טה אנו עד שהגענו לאי קטנטן, באי נכנסו למערה עם מפלים פנימיים שוצפים, בתוך המערה עלינו על גשרים, טיפסנו במדרגות עד שהגענו לחלל חשוך לגמרי. באמצעות סירה קטנה – צפינו במרכז המערה, באלפי תולעים זוהרות שנראו כמו כוכבים נוצצים בשמיים.
בניו זילנד יש מספר מקומות דומים, שווה לבדוק טלפונית במעמד קניית הכרטיסים, האם הפעילות מתאימה גם לילדים צעירים, לא בכל מקום זה מתאים.

מילפורד סאונד
הדרך בין טה אנו למילפורד סאונד אורכת שעתיים וחצי אבל המקומיים ממליצים לאפשר לה כ-4 שעות.
הדרך כולה מלאה בפינות חמד ומסלולים קצרצרים של 5-10 דקות הליכה מהחניון אל עבר מפלים ענקיים או אגמים יפייפים, מכל מקום לינה שממנו תצאו לדרך תוכלו לבקש מפה מסודרת עם כל הנקודות עצירה לאורך הדרך ופשוט לעצור על פי השלטים המסודרים שמלווים את כל המדינה המצויינת למטייל הזו.

מילפורד סאונד הוא מפרץ מבודד מתוך האי אל עבר האוקיינוס הגדול, המפרץ מלא בבעלי חיים ועופות, בשייט שאליו קנינו כרטיסים במקום(יש 5 חברות שמוכרות כרטיסים, בחלק מהחברות יש בספינה אפשרות לקנות ארוחת צהריים מגוונת וטובה שזה יתרון גדול כי חוץ מזה… אין שום אפשרות אוכל במקום) אנחנו ראינו דולפינים, כלבי ים ופינגווין קטן. כותליו של המפרץ הם הרים עצומים ומפלים שוצפים. אפשר לקנות כרטיסים גם דרך האתר הרשמי הזה.
רוב האנשים מאפשרים לביקור באיזור יום 1 בלבד, אנחנו אפשרנו יומיים על ידי כך שישנו במקום מומלץ מאוד שנקרא knobs flats ושייך לרשות הטבע המקומית, המקום נמצא ממש באמצע שום מקום אי שם בדרך למילפורד סאונד, המקום מבודד מאוד ולכן אם אתם מתכננים ללון בו חובה להביא אוכל מבעוד מועד כי אין שם איפה לקנות, כמרחק 15 דקות הליכה מהבקתות לתוך מעבה היער ישנו מפל עצום ויפה – אנחנו ביקרנו בו פעמיים מרוב שאהבנו אותו.
שם ראיתי את הזוהר הדרומי כשכולם כבר נרדמו, שם ראיתי 3 כוכבים נופלים בטווח של רבע שעה, שם האזנתי כל הבוקר לציוצה של ציפור ביישנית שהסתתרה בין ענפי העצים ושרה במיוחד בשבילי.

קייטלינס
את חבל הארץ הדרומי של האי הדרומי אפשר לחצות דרך הכביש המהיר בנסיעה של כמה שעות, ואפשר לבחור ב-Off Roads ולאפשר לנסיעה כמה ימים.
אנחנו בחרנו בדרכים הצדדיות, האיטיות, אלו שאיפשרו לנו להתעכב במבט על עצים פראיים שגדלים על פי כיוונה של הרוח. ״הכבישים הטובים ביותר הם אלו המחברים שום מקום עם מקום נידח לא פחות״ כתב מחבר הספר ״זן ואמנות אחזקת האופנוע״ – ואלו בדיוק הכבישים של הקייטלינס!
אחרי 4 שבועות של טיול משפחתי, כולנו חשבנו שכבר ראינו הכל… אבל בקייטלינס ראינו דברים בפעם הראשונה. ראינו שיפולי גבעות למרחקים של עשרות קילומטרים בגוונים מרובים של ירוק.
ראינו כבשים וטלאים בני יומם רצים בין השדות.
ראינו את האוקיינוס שר שירי ערש לעצים ענקיים שנשטפו אל בחוף.
ראינו שמיים כחולים ועננים שפשוט אין להם סוף.
הכביש הראשי של הקייטלינס שופע שלטים למסלולי הליכה קצרים, באיזור ישנם כ-9 מפלים מפורסמים שנמצאים די קרובים אחד לשני. ישנה מפה מצויינת שתוכלו לקחת מכל מקום לינה או כל בית קפה בדרך שדרכה יהיה קל למצוא את כל פינות החמד של האיזור הזה.
אנחנו ביקרנו במפל המרשים ביותר – Purakaunui Falls.
בחוף Nugget point אם אתם ברי מזל, תוכלו לצפות בפינגוונים (התצפית מתאפשרת מתוך ביתן מיוחד בלבד על מנת לא להפריע לפעילות הטבעית של הפינגוונים, הביאו איתם בגדים חמים ומשקפת)

מקום לינה מומלץ באמצע הקייטלינס – Catlins Gateway Motels ממש מול מקום הלינה הזה ישנה משפחה שמוכרת דבש מצויין, אחד הטובים שקנינו בניו זילנד! ובהמשך הרחוב יש מספר בתי קפה חביבים ביותר וחנות צרכנייה מגוונת וטובה.

מוריקי
זהו אנחנו מתחילים להרגיש את סוף הטיול, ובכל זאת החוויות החדשות והמראות החדשים עדיין מצליחים להפתיע אותנו.
מוריקי היא עיירה בנמצאת בין דונידין לקרייסצארץ׳, כמשפחה שנמנעת מטיולים בערים גדולות, מוריקי, עיירה קטנטנה על גבעה ירוקה אשר משקיפה על האוקיינוס הייתה נהדרת עבורנו.
כ-10 דקות נסיעה מהעיירה לכיוון צפון, תוכלו להגיע ולצפות בתופעת טבע המיוחדת Moeraki Boulders שהם סלעיים עגולים ענקיים שנמצאים על החוף.
החופים באיזור הזה מלאים בצדפות שחורות ענקיות שיכולות לשמש כצלחות בינוניות… ואצות עצומות.

מקום לינה מומלץ באיזור – אחד הטובים ביותר ששהינו בו בניו זילנד מבחינת מרווח, ציוד ונוף ישיר לאוקיינוס: Moeraki Haven Motel , בעיירה הקטנטנה והציורית הזו יש פאב מצויין בשם Moeraki Tavern שבו מוגשות ארוחות צהריים וערב, ומרחק נסיעה של 15 דקות משם תוכלו להגיע למגדלור ולשמורה שבה יש פינגווינים וכלבי ים (ראינו את שניהם ממרחק נגיעה!) המקום נקרא Katiki Point

אקרואה
עיירת הסיום של הטיול שלנו, רגע לפני שאנחנו נפרדים מהאיזור הזה של כדור הארץ ומתחילים לטפס חזרה לקו המשווה ומשם עוד ועוד צפונה ומערבה לכיוון המזרח התיכון.
אקרואה היא עיירת מפרץ קטנה ויפה, מלאת תיירים, מסעדות, חנויות מצויינות, קולנוע קטן וחביב ובעיקר חן ניו זילנדי מקומי טיפוסי.
במקום הזה תוכלו לצאת לאטרקציות כמו שחייה עם דולפינים, לצאת לתצפיות פינגווינים וכלבי ים, לנסות את מזלכם ואולי לראות לוויתן באחד מהטיולים המאורגנים, אנחנו לא עשינו את כל אלו – אבל במכל מקום תוכלו לקבל מידע אודותיהם.
אנחנו פשוט התענגנו על הימים האחרונים שלנו בניו זילנד, הילדים שוב ניסו לדוג (ואפילו הצליחו), נעצרנו ונגענו בכל פרח פורח כי אין כאלו בדיוק בארץ, רכבנו הרבה על אופניים, ובסוף שוב ושוב הרמנו את הראש והסתכלנו על מאות העננים הלבנים בשמיים.

מקום לינה מומלץ שיש בו גם השכרת אופניים – Akaroa Waterfront Motels

סיום הטיול שלנו – קרייסצ׳רץ׳
זו הייתה נקודת ההתחלה וגם נקודת הסיום של הטיול שלנו, בה בילינו ממש מעט אבל בזמן המועט ששהינו בה מאוד נהנינו לבקר בפארק הילדים העצום והיפה במרכז העיר שנקרא על שם סופרת מפורסמת – Margaret Mahy Playground, בקרייסצ׳רץ ביקרנו בשוק האיכרים שמתקיים בכל סוף שבוע וזה היה אחד השיאים של הטיול שלנו.

הטיול הזה היה החלום הפרטי שלי, לא של ילדיי ולא של בעלי – אבל איכשהו הנחישות והשיח על הטיול הזה לאורך השנים הובילו אותי למקום שבו זה קרה והתאפשר! לשמחתי הרבה כל בני המשפחה צברו חוויות שילוו אותם לאורך כל החיים, חוויות משפחתיות במדינה רחוקה אי שם מתחת לקו המשווה. ומי יודע… אולי עוד 14 שנים – נשוב לשם לטיול שלישי… את ספר המדריך למטייל בניו זילנד של הוצאת הלונלי פלנט שקניתי בגיל 22 לפני הטיול הראשון שליווה אותי גם בטיול הזה, אני משאירה קרוב על מדף הספרים שלנו בבית – לכל מקרה שלא יהיה.

טיפים כלליים לטיול: (סדר אקראי)
1. כאשר מטיילים בעונות הביניים, אין צורך לקבוע את מקומות הלינה מראש, לרוב אתרי הלינה יהיו פנויים ואפילו תינתן הנחה.
2. הדולר הניו זילנדי שווה בערכו לכ-2.2 שקלים.
3. מסעדות, אטרקציות, קניית מצרכים, מקומות לינה ודלק – יהיו לרוב זולים יותר בכ-15%-30% מקנייה דומה בארץ.
4. לילה ממוצע של דירת 2 חדרי שינה מאובזרת (מתאימה למשפחה של 5 נפשות) יעלה כ-180 דולר ניו זילנדי.
5. ברוב המקומות בניו זילנד אין קליטה סלולרית, גם לא בכבישים המרכזיים, במקומות הלינה לרוב תהיה קליטה או אפשרות לקניית חבילת אנטרנט יומית.
6. לא משנה באיזו עונה אתם מטיילים, כדאי לארוז ביגוד עבור כל עונות השנה.
7. אזרחי ניו זילנד מקפידים על אורח חיים מקיים ומתחשב בסביבה, כדאי לאמץ, להתרגל ואפילו ״לעשות עלייה״ לאורח חיים הזה עם שובכם לארץ ולהמשיך לקיים אותו פה בישראל.
8. הנהיגה בניו זילנד היא בצד ההפוך ממה שנהוג בישראל.
9. בפייסבוק קיימות מספר קבוצות מטיילים ישראליות יעודיות לניו זילנד, מומלץ להצטרף לקבוצה כזו ולהתעדכן בשוטף בחוויות, המלצות ומזג אוויר מפי מטיילים אחרים.

כמה עולה התענוג הזה? הטיסות לניו זילנד מאוד משתנות במחיר שלהן בהתאם לחברת התעופה, כמות הקונקשנים והעונה, בגדול מחיר ממוצע הוא בסביבות ה-1,100 דולר אמריקאי, בנוסף לזה, משפחה שמטיילת כפי שאנחנו טיילנו עם רכב שכור (לא קרוואן) ולינה במקומות מרווחים – תשלם על כל יום טיול ממוצע (כולל לינה, אוכל, אטרקציות, דלק) עוד כ-1000 שקלים ליום טיול.

בא לכם להגיב?

הי, אני אבישג, נעים להכיר! התחלתי את הבלוג הזה על מנת שיהיה לי מקום אחד שמתעד, שומר ומספר את הסיפור האישי שלי שכולל עוד 4 ילדים, כלב, בן זוג – המון טיולים, גינה, חממה ועוד אין סוף תחומי עניין.

המייל האישי שלי לכל שאלה:
[email protected]

אני אוהבת מכתבים, יותר מכל תגובת און ליין אחרת. את הדואר שלי אני אוספת פעמיים בשבוע מפה: ת.ד 48 קדימה, מיקוד 60920. מוזמנות לכתוב לי.

רוצה לקבל פרטים על סדנא או מפגש עתידי?