איי אולנד – התחנה הראשונה בטיול שלנו לסקנדינביה

המפות – דרך אתר גוגל מפות.

הי תום לני ניב ומיילי הקטנה, יום אחד כשתהיו ממש גדולים ותנסו להזכר איך היה הקיץ שלכם בשנת 2022 – אני לא בטוחה שתזכרו בכלל שהייתם באיי אולנד, זה מין שם כזה שלא שומעים הרבה…
אז הנה אני פה – כותבת לכם בכדי שתזכרו, ואולי יום אחד.. תגיעו לשם שוב והגוף והנפש שלכם ישטפו בזכרונות מוחשיים שכבר שכחתם ששוכנים בעומק ליבכם.

יצאנו מישראל ביום האחרון של הלימודים, ב-30.6, לא חיכינו אפילו שנייה אחת לחופש הגדול – פשוט ארזנו את מה שהרגשנו שאנחנו חייבים ויצאנו לדרך.
היומיים הראשונים בשטוקהולם הוקדשו להתארגנות עם הרכב השכור, ציוד לטיול ארוך בחנות מטיילים, וכמובן ביקור בפארק שעשועים – כי אנחנו תמיד מבקרים בגני שעשועים!
בזמן שכולכם הייתם עם אבא על רכבת הרים, אני ומיילי חיכינו לכם ליד הגלידה, ושם בדיוק נכנסתי לאתר של חברת
VIKING LINE
והזמנתי לנו כרטיסים לבוקר שלמחרת, משטוקהולם לאיי אלנד.
כבר היינו יחד במעבורות אני ואתם, זוכרים את המעבורות באיי פארו? זוכרים את המעבורת בין האי הצפוני לדרומי בניו זילנד?
יש משהו במעבורות שהוא מיוחד ומרגש, המעבר הימי הזה בין חוויות ומקומות כשציפורים חגות תמיד מעלינו.
בשעה 8:00 כבר היינו במסוף הרכבים בתור של עוד מאות רכבים לפנינו, הכל היה מסודר ומאורגן ואני התפלאתי שאין ביקורת דרכונים… בכל זאת עוברים משבדיה לפינלנד.
ההפלגה במעבורת ארכה כ-5 שעות ובין 9 הקומות השונות של המעבורת – כולנו הסתובבנו, אכלנו, שיחקנו ובעיקר התפעלנו מהנוף הנשקף מחלונות המעבורת.
אלפי איים קטנים וגדולים, חלקם עם בתים חלקם רק מסולעים וחלקם צפופים בעצים, וכל אחד שונה ומיוחד.

למרייהמן, העיר הגדולה באיי אלנד, הגענו בערך בשעה 15:00 ומשם נסענו לתחנה הראשונה שלנו, בקתת עץ מתוקה שהוזמנה מראש דרך בוקינג לשהייה של 2 לילות.
בדרך לבקתה עצרנו הסופר מקומי והצטיידנו בכל מה שנרצה לאכול בימים הקרובים.

איי אולנד הם מקום מיוחד ושקט, האיים שוכנים בין שבדיה לפינלד במרכז הים הבלטי.
התיירות במקום היא בעיקר מקומית, פינית ושבדית – לא נתקלנו כלל בתיירים ממקומות אחרים.
רוב תושבי האיים הם חקלאים מקומים ויש במקום המון המון המון שדות יפייפים מעובדים לצד בתי עץ אדומים ולבנים.
את האיים הללו הכרתי דרך עמוד האינסטגרם הרשמי של תיירות איי אולנד, היה משהו בשקט שנשקף מהתמונות שמשך אותי לרצות ולבקר שם, וזה באמת היה שקט ורגוע כמו שדמיינתי שזה יהיה.
ביקרנו באיים במשך 12 ימים שלמים, ישנו בבקתות יפייפיות על שפת הים, ישנו גם בקמפינג עם אוהל שהבאנו מהארץ, טיילנו וביקרנו באיים הנידחים יותר שאליהם אפשר להגיע באמצעות מעבורות קטנטנות שעליהן יכולים להיות מספר קטן של רכבים.
בכל אי ובכל מקום היה קל ונוח להתמצא, השלטים היו ברורים ונוחים ורשת הכבישים מאוד נוחה ולא מסועפת.
מרחקי הנסיעות הם קצרים במיוחד ולרוב יסתכמו בחצי שעה לכל כיוון, אלא אם תבקשו לעצמכם – חוויה של חציית האי מקצה לקצה, חוויה שאורכת כשעה וחצי עד שעתיים.

הימים שלנו התחילו לרוב בשעה 10:00 בבוקר בארוחה משפחתית ומשם זרמנו לאן שהתחשק לנו, כשמגיעים למקום חדש – אין שום אפשרות ללכת לאיבוד… הכל חדש, הכל רלוונטי, הכל מסקרן – אז פשוט יצאנו לחקור מידי יום, והימים בעונה הזו של השנה הם ארוכים ארוכים.
השמש בחלקו הצפוני של כדור הארץ ממאנת לשקוע, זה האריך לנו את הימים ובזכות שמש של חצות, מצאנו את עצמנו מטיילים עם הילדים גם בעשר ובאחת עשרה בלילה, מבלי לשים לב בכלל שכבר כה מאוחר.
לגוף לקח קצת זמן להתרגל לאור התמידי, למח הסקרן שלי לקח קצת יותר זמן ולכן מצאתי את עצמי מתעוררת כל הזמן רק בכדי לבדוק שהשמש אשכרה עדיין במרכז השמיים.
ותאמינו לי… שהיא הייתה! אפילו ב-2:00 בלילה ואפילו ב-4:00 לפנות בוקר.

המלצות למבקרים באיים:
איזור החוף המערבי – אקרו
ישנו שם בלילות הראשונים ואז גילינו אתר תיירות מקסים וגדול שיש בן חלקות אוהלים, בקתות פשוטות, בקתות פאר, סירות להשכרה, מסעדות, גני שעשועים, פארק גולף ועוד ועוד
האתר שגילינו נקרא Käringsunds camping
ובאופן ספונטני עברנו ללון בו, שם גם בחרנו לשכור סירת מנוע קטנה ולטייל בוקר שלם בין האיים הקטנים ולערוך פיקניק נחמד על הסלעים.

Smart Park Family Park – באיזור החוף המערבי
פארק שעשועים לכל המשפחה, מתאים מאוד לילדים וילדות בגילאי שנה ועד 12 בערך.
הפארק כולל מתקנים, פינות משחק בחול, איזור משחקים במים (הביאו בגדי החלפה ומגבות)
מקום נחמד להעביר בו כשעתיים עד שלוש.

עיר הבירה – מרייהמן
עיירה מתוקה ממש ששווה לבקר בה מספר פעמים.
על קו החוף תמצאו מוזיאונים חביבים וטיילת יפייפה מלאה במסעדות נהדרות שמגישות מאכלי ים מקומיים ובשר לצד מנות טבעוניות מצומצמות.
מסעדה מצויינת ממש:
Ångbåtsbryggan Adventure Golf

במרחק הליכה מהטיילת תמצאו את הפארק המקומי:
Lilla holmen
שבו יש חוף מוסדר לרחצה, עם כל השירותים הרצויים החל מממלתחות ועד גן שעשועים לילדים.
בפארק תמצאו דוכני גלידה, פינה עם בעלי חיים והמון שבילי אופניים וציפורים.

במרכז העיירה ישנם מספר רחובות שהם מעין מדרחוב גדול גדוש ומלא בחנויות מעצבים, בוטיקים סקנדינביים יפייפים, בתי קפה, מסעדות, חנויות ספורט ועוד ועוד.
בקניון הקטנטן במרכז העיר תמצאו גם חנויות משחקים לילדים, פארם, חנויות בגדים ובעצם – כל מה שהייתם בטוחים שאין על אי קטן… ואז גיליתם שלגמרי יש!
המלצה לחנות יד שנייה שבה תמצאו הכל החל מהשלמת בגדים לילדים במחירים נמוכים ועד כלי בית וצעצועים:
Emmaus Åland

בחלק המזרחי של האי המרכזי תמצאו את פארק החבלים האתגרי:
Flowpark Åland
אנחנו היינו פחדנים אז לא עלינו על המתקנים, אבל מהצד זה היה נראה שמי שכן עולה – נהנה ממש!

אתר קמפינג מתוק וחמוד שישנו בו 2 לילות:
Sandösunds Taverna and Camping
כמו כל מקומות הקמפינג בסקנדינביה, תוכלו למצוא גם בו שירותים ומקלחות מסודרים ונעימים, מטבח משותף מאובזר ומאורגן, פינת משחקים לילדים, המון טבע ובעיקר שקט ושלווה.

המלצות כלליות וטיפים למטיילים באיי אולנד:
אטרקציות – מעבר למה שכתבתי למעלה, באיי אלנד יש המון מגרשי גולף ומקומות להשכרת סירות ואופניים.
אופניים הם כלי תחבורה נפוץ מאוד מאחר והאיים שטוחים כמעט לחלוטין.

מקומות לינה – יש המון אפשרויות לינה באיים, החל מבקתות ועד אתרי קמפינג פשוטים, יש גם אפשרות להשכרת דירות ובתים דרך האתרים היעודיים לכך.
שפע מקומות הלינה מאפשר טיול ספונטני וקליל מבלי שיש צורך להערך ממש על הכל מראש ולכל לילה.

מחירים – מחירי הלינה (גם בקתות וגם קמפינג) זולים באופן משמעותי מישראל
לילה באוהל שתביאו מהארץ יעלה למשפחה בת 6 נפשות כ-120 שקלים בלבד
לילה בבקתה חביבה ובסיסית (כולל מקלחת ושירותים) יעלה החל מ-350 שקלים ללילה למשפחה של 6 נפשות וצפונה.
מסעדות ואטרקיות – מחירים דומים מאוד לישראל
קניית אוכל בסופר – מחירים דומים מאוד לישראל
דלק – מחירים דומים מאוד לישראל
מזג האוויר – יולי הוא אומנם חודש חם באיי אלנד, אך עדיין מדובר על צפון אירופה ולכן משקעים קיימים גם בעונה הזו, מומלץ להגיע עם מערכת לבשו שמתאימה כל עונות השנה כולל גשם ורוח.

בא לכם להגיב?

הי, אני אבישג, נעים להכיר! התחלתי את הבלוג הזה על מנת שיהיה לי מקום אחד שמתעד, שומר ומספר את הסיפור האישי שלי שכולל עוד 4 ילדים, כלב, בן זוג – המון טיולים, גינה, חממה ועוד אין סוף תחומי עניין.

המייל האישי שלי לכל שאלה:
[email protected]

אני אוהבת מכתבים, יותר מכל תגובת און ליין אחרת. את הדואר שלי אני אוספת פעמיים בשבוע מפה: ת.ד 48 קדימה, מיקוד 60920. מוזמנות לכתוב לי.

רוצה לקבל פרטים על סדנא או מפגש עתידי?